Vrijdag de 13de

15 mei 2016 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

We zaten mooi op tijd op ons plekje in het vliegtuig. Het was een iets kleiner model dan vorig jaar maar wel een stuk moderner. Al is dat niet altijd beter, bleek later. 10 minuten voor de geplande vertrektijd worden er 31 passagiers omgeroepen die weer even terug naar de balie bij de gate moeten komen omdat hun paspoort gegevens niet goed zijn doorgekomen. Er was iets mis gegaan met het computer systeem op schiphol. En zo ben je weer een uur verder.

We waren nog niet helemaal van de vrijdag de 13de vibes af toen bleek dat het schermpje van Mattheo, en velen anderen in het vliegtuig niet werkte. Na verwoede pogingen van het personeel de boel te resetten hadden we weer beeld.
Ongeveer 1 beeldje per 5 seconden. Dus dat schoot ook niet op. Al was nu 1 film wel genoeg om de hele 9 uur te overbruggen. Uiteindelijk kregen we hem lang genoeg aan de praat om een filmpje te kijken.

De vlucht ging verder zonder problemen al maakte ze ons nog even blij met een dooie mus toen ze omriepen dat ze met eten langs kwamen (waar je wel nog voor moest betalen) maar toen ze bij ons waren aanbeland was na genoeg alles op.
De piloot vloog ons wat sneller naar onze bestemmingen om de opgelopen schade in te halen. Daar aangekomen belande we in de volgende wachtrij voor de douane die wat langer duurde dan op schiphol. De mevrouw die ons hielp zat er duidelijk helemaal doorheen. Ze had nog 9 maanden te gaan tot haar pensioen vertelde ze ons, ze was er aan toe.
Eenmaal door de douane lagen onze koffers al rondjes te draaien op de transport band en konden we naar buiten. Lekker warm. Het was inmiddels 20:30 plaatstelijke tijd en donker. De auto ophalen was zo gebeurt. Weer een grote bak. Een chrysler dit keer. Al wordt dat hier als een normaal formaat gezien.

Na snel even wat boodschapjes gedaan te hebben snel naar ons appartement. Nope, het was nog steeds vrijdag de 13de. Wegwerkzaamheden natuurlijk, ook hier. Gelukkkig hebben we navigatie bij ons. Om 23:30, 5:30 voor ons gevoel, eindelijk aangekomen in het appartement. Moe, bed, slapen.

Dag 1

We zijn vroeg wakkker de eerste dag. Toch weer een beetje last van de jetlag. We starten rustig op en laten de parken nog even voor wat ze zijn. Eerst maar eens boodschappen doen in zo'n oversized supermarkt hier. Het duurt even voor we alles gevonden hebben en keuzes hebben gemaakt. Wat niet heel raar is als je keus hebt uit 37 verschillende soorten muesli. We vinden ook een recepten schap zoals de allerhande. Wat wel handig is aangezien we een keukentje hebben in het appartement. Ze doen hier in ieder geval niet moeilijk over plastic tasjes. Onze aankopen worden verdeeld over zo'n 12 stuks. Wel weer handig om te gebruiken als vuilnis zakjes of voor de vuile was.

Wat ook leuk is in Amerika zijn de outlet stores. En er zit er eentje om de hoek. Al zijn ze iets minder leuk nu de dollar bijna gelijk staat aan de euro. Het is ook weer lekker warm, maar niet te. Een graadje of 32. We slagen voor wat korte broeken en T-shirts. Helaas nog niet voor de zonnebril waar Mattheo naar op zoek is.

'S avonds eten we kabeljauw met chorizo gehakt en groenten. Was lekker! Het keukentje is van alle gemakken voorzien. Al zijn veel dingen wel gammel en is het wat vreemd dat de afzuigkap uitkomt onder het keukenkastje dat er boven hangt en zo in je gezicht blaast, maar ach.

Om toch even van de Disney sfeer te proeven gaan we na het eten naar Disney Springs. Met restaurantjes, cafes, live muziek en een hoop gezeligheid. Daarna lekker naar ons bedje. Enig sinds afgepeigerd, wat bevestigd werd door mijn telefoon die me vertelde dat we 20000 stappen hadden gezet vandaag. En we zijn niet eens in een pretpark geweest.

1. Agnes Beije:
    16 mei 2016
    Wat jullie allemaal doorstaan hebben tijdens de vliegreis. Maar ja bent was tenslotte ook vrijdag de dertiende. Ik heb dat ook hoor met zulke dagen. En wat een leuke foto's. Ik weet dat ook wat jullie vertellen over de winkels. Dat is in Duitsland ook zo.Keuzes genoeg en soms te veel. Nu groetjes van ons En we horen wel wat jullie nog verder beleven. Het is in Orlando in ieder geval beter weer als hier in Nederland.
  2. Hanny Lijster:
    Hoi Mattheo en Paul,
    Het was wel echt vrijdag de 13e voor jullie, maar dat is nu voorbij.
    Veel plezier en een tip, neem voor op de terugweg een paar maaltijd repen mee.
    Ik heb weer genoten van jullie verhaal en kijk al uit naar de volgende.
  3. Paul:
    16 mei 2016
    Aan de maaltijd repen had Mattheo gelukkig gedacht :-)
  4. Marieke korsten-lijster:
    16 mei 2016
    leuk he vrijdag de 13e maar goed vanaf nu gaat alles beter.
    en jullie hadden wel een leuk verhaal voor de thuisblijvers.
    maar nu verder genieten en wij genieten mee.
  5. Hanneke:
    17 mei 2016
    Prachtige foto's. Mooie impressie. Geniet maar lekker.
    Leuk om alles zo mee te beleven.