Rollercoaster Tycoon

18 mei 2016 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

Dag 2.

Het wordt nu toch wel tijd voor een pretpark. We besluiten naar Seaworld te gaan, aangezien het nog weekend is en dat park over het algemeen niet heel druk is. Nog even de kaartjes ophalen (eerste wachtrij) en meteen door naar onze favoriete achtbaan, de Manta. Waarbij je op je buik ligt onder de baan. Alsof je vliegt (zie video sectie). Er komen ook aardig wat G krachten bij kijken.
Een andere gave achtbaan is de Kraken. Waarbij je gewoon op de baan zit, maar je voeten bungelen los.
Journey to Atlantis is een splash. Die hadden we vorig jaar niet gedaan. Bij de eerste en hoogste val worden we niet eens zo heel erg nat. Hierna volgt nog een klein heuveltje waarbij de boot onderaan water schept. Aangezien wij vooraan ziten krijgen we de volle laag. Doorweekt.
Even bij Shabu... eh, Shamu op bezoek. (Nu heb ik trek in sushi) Dat is een van de orka's die hier leeft. In een gigantisch zwembad. Het Orka complex bestaat uit zeven van dat soort basins waar ze een groot gedeelte van de tijd vrij rond kunnen zwemmen. Vertelde de mevrouw bij het orka verblijf. Maar ja, het is niet zo groot als de zee natuurlijk.
Voordat we naar de orka show gaan kopen we een klein zakje schips om ons zout gehalte wat bij te werken. Dat is wat gedaald door al dat gezweet. $3.95 per stuk! Als we later in de supermarkt zijn zien we het zelfde zakje voor $1.28.

'S avonds gaat Mattheo zwemmen in het zwembad bij het appartement. Ik tik nog even aan de blog en probeer wat foto's en video's up te loaden. Maar de wifi houdt niet over dus ik besluit ook naar het zwembad te wandelen. Mattheo is aan de klets geraakt met een echtpaar dat een dik amerikaans accent heeft. Komen uit Alabama bleek later. Ze gingen hier 3 dagen naar holy land. Een christelijk pretpark. Ik denk dat wij die gaan overslaan. Ze hadden ook aparte opvattingen op het gebied van wapens en buitenlanders. Duidelijk Trump stemmers.
De Wifi bij het zwembad doet het prima. Eindelijk wat foto's en video's uploaden. Zie boven aan de pagina.

Dag 3

Universal staat op het programma. Dat bestaat uit twee parken. Nadat we het exorbitante bedrag van $20 !?! hebben betaald om te mogen parkeren beginnen we in Island of Adventure. Eerste even een hoed kopen. Het zonnetje staat al aardig te branden. Dan naar Poseidon Adventure. Een walk through atractie waarbij je door een gids met een goed gevoel voor humor door de tempels van poseidon wordt geleid. Natuurlijk gaat er van alles mis en moeten we proberen te ontsnappen. Mooie special effects. Bij de laatste scene houd het geluid er mee op. Waardoor het lijkt alsof we naar een stome film staan te kijken. Enkele mensen om ons heen beginnen de teksten zelf in te vullen. Wat het eigenlijk nog grappiger maakt.
Next stop, Hogwarts. De school uit Harry Potter ligt op een heuvel met aan de voet het plaatsje Hogsmead. Prachtig na gebouwd uit de film. In Hogsmead kan je natuurlijk allerlei Harry Potter spulletjes kopen. Inclusief toverstaffen a $50 per stuk. En er staan rijen voor. Als je die in een bepaalde beweging voor verschillende etalages zwaait gebeuren er magische dingen.
Er lopen mensen rond in allerlei gewaden. Lijkt me wat warm. Bij verschillende kraampjes kun je butter beer (boter bier) kopen net als in de films. Ik heb me er vorig jaar aan gewaagd en zelden zo iets smerig op. Het is een mier zoete limonade die de kleur heeft van bier. Bovenop als schuimlaag ligt een soort van gezoete room. Blech!
We gaan in de Dragon Challange. Een dubbele hangende achtbaan waarvan de karretjes de draken uit de films voorstellen. We gaan eerst in de Chinese Fireball en dan in de Hungarian Horntail. Bijde keren moeten we door de beveiliging heen. Je mag geen losse items meenemen in de achtbanen hier. Dus je moet door scanners heen zoals op het vliegveld. Misschien wat overdreven.
Hogwarts huisvest de mooiste Harry Potter attractie. De wachtrij alleen al is prachtig. Het voert je door verschillende gangen en ruimtes van de school. Zoals het kantoor van Dumbledore en verschillende klaslokalen. In de gangen hangen beweegende schilderen. Vervolgens stap je in schoolbankjes die beginnen te vliegen en je langs allerlei scenes uit de film voeren. Indrukwekkende attractie.
We lopen verder en de Harry potter deuntjes veranderen al snel in het Jurrasic Park deuntje. Mattheo heeft een refill beker gekocht. Je kan hem vullen bij de frisdrank automaten waar je keus hebt uit honderden verschillende soorten frisdrank. Wel Zero natuurlijk. Maar zelfs dan kan je nog kiezen uit bijvoorbeeld vanille of cherry of vanille en cherry. Je kan het zo gek niet verzinnen. Ze zijn nog druk bezig aan de nieuwe king kong attractie die er aan de buitenkant in ieder geval indrukwekkend uit ziet. Helaas gaat deze pas in juni open.
Echt goed nat gaan we niet worden net als gisteren aangezien de rondje bootjes in de wildwaterbaan atractie (ik weet even niet meer hoe die heet, maar zeg maar piranah) het niet doet vandaag. Dus nemen we de trein naar King's Cross in London. En dat duurt....
Nee, we gaan naar het andere park. Universal Studio's. Met de Hogwarts Express, die rijdt van Hogwarts in Islands of Adventure naar King's Cross in Universal studios. In het London stuk hebben ze Diagon Alley (de wegisweg) nagebouwd en in de Gringotts bank bevind zich een achtbaan die je met mijn
karretjes naar de diep gelegen kluizen van de bank voert. Deze attractie gaat ook kapot. Het zit weer lekker mee. Maar we blijven in de rij staan en na 20 minuten begint de rij weer langzaam te schuiven.
Meer gave attracties in Univesal Studios zijn Mummy the Ride en Transformers. Maar ik zal even stoppen met attracties beschrijven. Mattheo wil graag in de Rip Ride Rocket achtbaan (zie filmpje) Ik was even klaar met achtbanen voor vandaag dus Mattheo ging alleen. Wat mij de gelegenheid gaf om even te gaan zitten. Wat niet vaak voorkomt aangezien Mattheo niet zo goed is in stil zitten. 45 minuten later begon het te druppelen. Plotseling zie ik een leeg karretje door de achtbaan gaan, en nog een, en nog een. Hij wordt gesloten door het op handen zijnde slechte weer. Mattheo had net in het karretje plaats genomen, vol van adrenaline, toen hij er weer uit moest. Balen! Maar dat heb je met het weer hier. We komen nog wel een keer terug deze vakantie.
Om negen uur sluit het park. Op naar huis. Of nog even niet, want Mattheo spot een zonnebrillen winkel. Mooie zonnebrillen, niet echt mooie prijzen. Door naar het appartement.

Dag 4

Een rustig en nat dagje. Lekker zwemmen in Aquatica. Dat bij Seaworld hoort. Bij de tassen controle blijkt dat we geen brood mee naar binnen mogen nemen. Stond niet heel duidelijk op de website. Wat ik ook even vermeld heb in de enquête die we mochten invullen toen we het park verlieten. We huren een kluisje voor onze spulletjes. Een klein kluisje. Want die zijn 10 dollar. De grote zijn 15 dollar. En na heel... wat... geprop... past het net.
Even inkomen in het golfslagbad. Niet zo indrukwekkend als in typhoon lagoon. Er is ook een stroom versnelling. Een beetje zoals de kleine versie in Tropicana. Er zijn nog verrassend veel mensen (ook volwassenen) die een zwemvest dragen. Zwemlessen zijn hier niet zo normaal als in Nederland. Er zit ook om de paar meter een life guard op de kant.
Er is een grote keus aan glijbanen. Met oplaas banden waar je in plaats neemt. Hartstikke leuk. Niet zo Mattheo z'n ding. Jammer dat ik geen go pro bij me had om Mattheo's reactie te filmen opweg naar beneden. Doodsangsten.
Er doemde al enige tijd donkere wolken op aan de horizon en net als we weer boven aan een glijbaan zijn aanbeland wordt er omgeroepen dat alles tijdelijk dicht gaat vanwege het weer. 15 minuten later komt het met bakken uit de hemel. Donder en bliksem. En 15 minuten later schijnt het zonnetje weer. Terug het water in, dobberen in de lazy river. Als voor de tweede keer wordt omgeroepen dat er weer een bui aankomt besluiten we dat het wel weer mooi geweest is. We lagen er al een uur of 4 in. Aangezien er meer buien aankomen schieten we een groot overdekt winkelcentrum in. De zoektocht naar de nieuwe zonnebril van mattheo wordt hier voortgezet. En uiteindelijk vinden we hem hoor. Een Maui Jim zonnebril. Of zoals Mattheo het uitspreekt een miauw zonnebril. Het blijft met bakken uit de hemel komen als we nog even een tussenstop bij de supermarkt maken voor wat boodschapjes. De weerman verteld ons later als we met een boeren omeletje op de bank zitten dat er een regen record is verbroken. Er is in de afgelopen 70 jaar niet zoveel regen gevallen in Orlando. Laten we hopen dat het nu dan ook op is.

1. Dick:
    18 mei 2016
    Wat een lang verhaal!!! Haha wel leuk om te lezen. Ga gelijk even de filmpjes kijken. SUSHI!!!
  2. Mattheo:
    18 mei 2016
    Klopt dick. Gaat sneller dan een filmpje editen
  3. Paul:
    18 mei 2016
    Haha :-) Ja dat dacht ik ook toen ik het poste. Misschien ga ik wat te veel in detail. Maar er gebeurt zo veel! En ik schrijf op mijn mobiel in de wachtrijen. Efficiënt gebruik maken van de tijd.
  4. Marieke korsten-lijster:
    18 mei 2016
    het lijkt wel een compleet sprookjesboek.
    maar erg leuk
    lekker genieten
  5. Crista:
    18 mei 2016
    Leuk! Klinkt als een mooie vakantie :) gelukkig heeft de regen niet alles verpest. Hoop dat jullie mooi weer voor de rest krijgen xxxx
  6. Hanneke:
    19 mei 2016
    Wat een avontuur weer.
    Mooie hoed.
    Grappig die sneeuw op de daken.
  7. Marieke korsten-lijster:
    20 mei 2016
    wat is een ammetje
    en eigenlijk maar een klein autootje hè
  8. Paul:
    20 mei 2016
    Een ammetje is een olifant :-)