the World of Disney

24 mei 2016 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

Dag 8

De eerste week zit er al weer op. Maar we hebben er nog twee te gaan. En vanaf vandaag mogen we ook de Disney parken in. We beginnen met een paar uurtjes "zwemmen" in Typhoon Lagoon, een van de water parken. Het is vandaag bewolkt maar droog, wat eigenlijk best lekker. Het is ook niet al te druk, wat we niet hadden verwacht op een zaterdag.

Het thema is tropisch eiland en elke paar minuten rolt er een enorme golf richting het strand. Tot twee meter hoog. Wat er uit ziet als een muur van water dat op je afkomt als je tot je middel in het water staat. Ik heb m'n reserve bril met een touwtje aan mijn hoofd vast gesnoerd. Wat echt nodig is had ik vorig jaar ondervonden. Toen was ik hem na de eerste golf al kwijt. Gelukkig vond iemand hem toen.

Er is hier ook een hele verzameling glijbanen. Met bootjes, zonder bootjes. Alleen of met z'n tweeën. Heel wat geklim en geklouter. Doen we nog wat aan lichaamsbeweging.
Daarna uitrusten in de Lazy river. Lekker dobberen door de jungle. Met hele koude water sproeiers zo hier en daar. Om te voorkomen dat je in slaap valt denk ik.

Tijd voor wat actie. We vervolgen onze weg naar Hollywood Studios. In de Rock en Rollercoaster en de Tower of Terror.
Een groot gedeelte van dit park staat in het teken van Star Wars. Ze zijn zelfs een heel Star Wars thema gebied aan het bouwen. Disney heeft 4 miljard betaald voor de Star Wars rechten. Dus ze zullen er gebruik van maken ook. Weer een reden om over een paar jaartjes terug te komen

We hebben een photopass gekocht. In alle parken staan op veel punten fotografen klaar om je op de gevoelige plaat te zetten. De meeste doen ook hun best om je er leuk op te zetten, zodat je er niet steeds het zelfde op staat. Dat zorgt voor leuke en soms iets wat hilarische foto's. Ze hebben een kastje waar je je magic band tegenaan houd en je kan de foto's meteen in de app zien en downoaden. Handig! Ook foto's van attracties komen er op. Sommigen hebben zelfs een filmpje zoals de Tower. Scheelt mijn grote camera mee slepen. We hebben tot nu toe alles met onze mobiel gedaan. Behalve Cape Canaveral.
Oh ja, ken je die grap van de vuurwerk show in Hollywood Studios? Die was er niet.

Dag 9

Het is zondag schoonmaak dag. Doekje door de keuken, bad kamer. Wasjes draaien.

Dan op naar Animal Kingdom voor een safari. Eerst moeten we 60 min door een dicht woud lopen. We spotten allerlei inheemse en exotische dieren. Voornamelijk van het soort homo sapiens. We opserveren interessant gedrag. Ze lopen uren lang in rijen achter elkaar gebouwtjes in waar ze een paar minuten later weer uitkomen.
Dan worden we opgepikt door een grote truck. Die rijdt ons verder door het woud en over de savanne en we zien nog een boel dieren.

Er staan ook hier fotografen, verspreid door het woud. En we worden steeds beter in spontane foto's.

De volgende expeditie brengt ons naar de Mount Everest. Per trein worden we omhoog getakeld. Hier houd de track plotseling op. Kapot gemaakt door iets groots. Ineens denderen we achteruit de berg in. Na een dollemans rit kunnen we ter nauwer nood ontsnappen uit de klauwen van de Yeti.

Even later zitten we in een bootje op een kabbelend beekje dat zonder waarschuwing in een woeste rivier veranderd. We kletteren van een waterval waarbij de boot water schept. Precies aan de kant waar wij zitten natuurlijk . Tot grote hilariteit van de mensen aan de andere kant van de boot.

Denk je alles gehad te hebben belanden we ook nog in de prehistorie. Waar we moeten ontsnappen aan iets wat houterige dinosauriërs en een inslaande meteoriet. Nou, nou. Het is me het dagje wel.

Om bij te komen gaan we een hapje eten bij de Yak and Yeti.
Wennekendonk, ah zo spreek je dat uit, zegt de mevrouw bij de balie nadat ik mijn naam heb genoemd.
Lekker eten. Garnaaltjes en zalm. En Mattheo Chicken tikka masala.
Na al dat avontuur gaan we naar het vuurwerk kijken in Hollywood studios. Wat er gisteren dus niet was. Op de muziek van, je raad het al, Star Wars!

Dag 10

Eindelijk is het dan zo ver. We gaan naar... (tromgeroffel)... the Magic Kingdom!
Het is maandag dus je zou denken dat het lekker rustig is. Fout! Niet hier. It's magic!
De treintjes vanaf de parkeerplaats klinken hier als grasmaaiers.

Na Space Mountain, die in Parijs toch wel mooier is hebben we bij Seven Dwarfs Minetrain de langste wachtrij van de vakantie te pakken (tot nu toe) 105 minuten. Score! We raken aan de klets met een familie uit Pakistan. Die er meer dan 24 uur over gedaan hebben om hier te komen. Dan valt onze 9 uur wel mee. Hij was ook jaloers op de hoeveelheid regen die wij hebben in Nederland. Ik wil best ruilen.

We vragen een van de fotografen of hij een magic shot kan maken. Al mijn foto's zijn magic shots, antwoorde hij. Wat klopte want ze waren allemaal overbelicht en even later op magische wijze weer verdwenen.

We eten in the Crystal Palace. Een restaurant met karakter. Wat betekent dat er Disney karakters rond lopen. Wisten wij veel. Dus op de foto met Winnie the Pooh, Tijgertje en Knorretje.

We zijn toe aan de derde mountain na Space Mountain en Big Thunder Mountain. Splash Mountain! Als we net helemaal naar boven getakeld zijn en op de eerste afdaling af dobberen belanden we in een file van bootjes. Hij is stuk! En ze krijgen hem niet meer aan de praat. Dus we worden uit de bootjes bevrijd en wandelen langs de baan naar beneden. Back stage tour!

Als we weer beneden zijn komt net de Main Street Electrical Parade langs. Vooraan staan een wat mensen bij iedere kar te gillen alsof Justin Bieber voorbij komt. Rare jongens, die Amerikanen.

Na het vuurwerk wordt het rustiger in het park. En in de laatste 2 uur gaan we nog in de Haunted Mansion, Jungle Cruise en toch nog twee keer in Splash Mountain.

1. Jorien:
    25 mei 2016
    Waar is de foto met tijgertje? hooeee hoooeee hhhoooeee....
    Jullie hebben het erg naar jullie zin zo te zien en te lezen.
  2. Paul:
    25 mei 2016
    Tijgertje staat ietsje verder op in de foto's
  3. Agnes Beije:
    25 mei 2016
    Wat een leuke vakantie hebben jullie. En een leuke foto's. En jullie hebben ook veel pret en plezier samen zo te zien.Goed hoor dat zouden Wim en ik ook doen.Jen jullie verhaal is weer zeer gedetailleerd. Groetjes van ons en nog een fijne tijd van ons toegewenst.
  4. Hanneke:
    26 mei 2016
    Leuk.
    Zie dat het met eten goed gaat.