Space Coast

21 mei 2016 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

Dag 5

Vandaag rijden we naar Tampa dat aan de west kust van Florida ligt. Het is zo'n 1.5 uur rijden. Hier ligt Busch Gardens. Een pretpark en dierentuin in één. Wederom mogen we geen brood mee nemen. Potverdorie. Het wordt ons wel moeilijk gemaakt een beetje gezond te doen hier.
Het is gelukkig wel mooi weer aan deze kant. En er zijn busladingen school kinderen op school reisje. Fijn...
Ik zal me inhouden en niet weer alle attracties gaan beschrijven. Zie de foto's en de filmpjes. Nou vooruit, een paar dan. Onze favoriete achtbaan hier is de cheetah hunt. Met z'n 1350 meter een van de langste achtbanen in Florida. Geïnspireerd op het jachtluipaard wordt je tot 3 keer afgeschoten tot hoge snelheden. Ga niet in het voorste karretje zitten want dan is het vliegjeshappen.
We lopen verder door het park langs allerlei dieren verblijven terwijl de piep in mijn oren van het geschreeuw de wachtrij wegebt.
Er is hier ook een piranah atractie en deze doet het wel! Wij krijgen natuurlijk de volle laag. En dan nog een. Al druipend stappen we in de volgende achtbaan.
Er is één achtbaan die ik graag aan me voorbij laat gaan. De Sheikra. Denk aan de Baron uit de Efteling maar dan twee keer zo hoog. Je stort 62 meter face forward naar beneden. Er zijn grenzen. Maar Mattheo moest en zou er in. De held. (Nog wel even op sokken geloof ik toen hij de rij in liep). Gelukkig was de rij maar 5 minuten en had hij weinig tijd om er over na te denken. En hij vond het fantastisch! En ik zou het ook fantastisch gaan vinden! We zullen het waarschijnlijk nooit weten.
Rond vier uur keren we terug naar de auto. We kleden ons om en rijden richting Tampa centrum. Hier hebben we een musical met dinner geboekt. Het is een goed restaurant. Heerlijk gegeten. Eerste keer uit eten deze vakantie.
De musical is If/then. Van de makers van Next to Normal. Het gaat over een vrouw die aan het begin van de show een keus moet maken. Vervolgens volgen we twee verschillende versies van haar leven waarin we ook zien wat er was gebeurt als ze de andere keus had gemaakt. We wisten niet precies wat we moesten verwachten aan gezien het een nieuwe musical is maar we waren pleasantly surprised. Leuk verhaal en mooie stemmen.
Na de voorstelling is er een vragen half uurtje met de cast inclusief handtekeningen en foto's. Daarna is het nog een lange rit naar huis. Het was een mooie dag.

Dag 6

We slapen wat langer uit vandaag aangezien we laat thuis waren vannacht. Er staat ook niets concreets op de planning. Even geen pretpark. Het wordt weer slecht weer vandaag dus we zijn opzoek naar iets overdekt.
Op de International Drive hier om de hoek zit de Titanic expositie.
Op onze toegangs tickets staat de naam en informatie van een van de passagiers aan boord van de Titanic. Aan het einde van de tour komen we er achter of die het overleeft hebben. Ze zaten beiden in derde klas.
We worden rond geleid door de first steward van de Titanic. Hij speelt z'n rol erg leuk. Al is zijn Britse accent verre van overtuigend. Er zijn zowel authentieke als replica Titanic voorwerpen te zien en voorwerpen van andere schepen uit die tijd. Er zijn ook verschillende ruimtes uit de Titanic nagebouwd inclusief de Grand Staircase. Waar je voor maar $20 je foto kan laten nemen. De steward geeft ons een hoop informatie. Veel daarvan weten we natuurlijk al. Maar we leren ook weer wat nieuwe dingen.
Aan het einde hangen de namen van alle passagiers van de Titanic. Die van mij heeft de ramp overleeft. Die van Mattheo niet. Het zijn een heleboel namen als je ze zo allemaal bij elkaar ziet.
We rijden verder naar downtown Orlando. Maar verder dan een sightseeing tour in de auto komen we niet. Het ziet er niet heel bijzonder uit en er komen weer donkere wolken aan. Even snel langs de supermarkt en weer terug naar het appartement. 'S avonds klaart het weer op en gaan we nog even langs het zwembad zitten.

Dag 7

We rijden vandaag naar de space coast. Naar het Kennedy Space center en nemen de up close tour. Deze rijdt ons per bus over een groot stuk van het complex. Langs de gebouwen waar de raketten en space shuttles in elkaar worden gezet en de enorme apparaten waarop ze worden vervoert naar de lanceer platformen. Het is jammer dat we de gebouwen niet in mogen of over de lanceer platformen mogen lopen. Maar dat is ergens ook wel weer logisch. Wel leuk om hier een keer te hebben gestaan. De volgende keer dat we een raket lancering op tv zien kijken we er toch anders naar.
We worden afgezet bij een hangar waar de gigantische saturn V raket hangt. Daarna pakken we de bus terug naar het visitor center. Terwijl we op de bus staan te wachten rolt er een nieuwe storm binnen. Met de gitzwarte lucht boven de jungle achtige bomen en de aanwakkerende wind krijg ik ineens het deuntje van Jurrasic Park in mijn hoofd. Gelukig is het de enige bui van vandaag. Wel een flinke.
Bij de visitor center waar overigens continue een soort overwinnings muziekje wordt gespeelt is de space shutle Atlantis te zien. Erg indrukwekkend.
We kijken nog een IMAX film over nog meer ruimte dingen en de dag is al weer voorbij. We hadden niet gedacht dat we een hele dag zoet zouden zijn hier. Maar eigenlijk zou je nog een dag moeten gaan om alles op je gemak te bekijken.

1. Marieke korsten-lijster:
    21 mei 2016
    oh jongens wat zullen jullie genieten
    wat betreft het niet mogen meenemen van brood : voor 1 lunch kopen en samen delen
  2. Barrie van Driel:
    21 mei 2016
    Wat een geweldige vakantie tot nu toe mannen. Geniet zo nog even verder.
  3. Petra:
    22 mei 2016
    Wat een spektakel allemaal. Jullie liever dan ik, alleen van de video's word ik al misselijk.
    Geniet er nog maar lekker van.
  4. Hanneke:
    22 mei 2016
    Leuk om te zien en te lezen. Jullie staan mooi op de foto's.
  5. Angelique:
    22 mei 2016
    Wat gaaf om jullie zo te volgen. Space centrum ben ik toen ook geweest heel indrukwekkend.
    Geniet lekker en kom maar op met jullie leuke foto's! ! Jullie zien er goed uit