Sierra Nevada

10 mei 2014 - Lone Pine, California, Verenigde Staten

Terwijl we dit typen zitten we in het donker voor onze camper in onze korte broek en shirt naar de krekels te luisteren. Om ons heen hier en daar een kamp vuurtje van mede campeerders. Die van ons gaat steeds uit :-( We moeten nog even oefenen waarschijnlijk.
Vandaag zijn we vanuit Yosemite via de Tioga Pass naar Lone Pine gereden. De Tioga pass ligt op meer dan 9000 foot (3000 meter) en het was een adem benemende tocht. Met meters hoge sneeuw langs de weg en bevroren meren. Op sommige punten wel erg dicht langs de afgrond (en er is zelden een vangrail). En best fris. Waarschijnlijk rond het vriespunt. Na de pass zijn we zelfs nog langs een ski resort gereden dat in vol bedrijf was. Een uur later stonden we beneden in de vallei aan de andere kant van de Sierra Nevada (besneeuwde bergketen in het spaans) en was het 30ºC, wat een overgang.
Vandaar was het een rechte weg naar Lone Pine, door een totaal ander landschap dan gisteren. De dichte bossen en groene valeien hadden plaats gemaakt voor droge dorre vlaktes. Met aan beide zeiden een bergrug, rechts van ons nog met besneeuwde bergtoppen. Een mooie tocht van 's morgens 8:30 tot 18:00 uur.

Maar nu eerst even terug naar gisteren. Dag 2 in Yosemite National Park. Na het trein museum in Sacramento leek het ons leuk om met een echte stoomtrein een ritje te maken. En zoals alles hier in amerika maken ze er een hele beleving van. Je kwam in een klein stadje terecht met winkeltjes, een museum(pje), station met restauratie en een treinloods. Het was de sugar pine railroad welk oorspronkelijk werd gebruikt door houthakkers om hout vanuit het dal naar boven te halen. Wij zaten in een open coupé waarbij de banken gemaakt waren van boomstammen. De rit was in totaal een uur waarbij veel werd verteld over het ontstaan van deze railroad en de werking hiervan.

In de middag zijn we voor een hike naar Marsiposa Grove gereden in het zuiden van Yosemite. Hier staan de imposante sequoia bomen. Ze kunnen wel 83 meter hoog worden met een omtrek van 31 meter. Er was er zelfs een waar je met een auto doorheen kon. Helaas is deze boom uiteindelijk omgevallen. Toch was er nog een tunnelboom waar we doorheen konden lopen. Je voelt je heel erg klein als je naast zo'n boom staat. De reis door dit bos was zeer de moeite waard al moesten we 1000 ft klimmen (375 meter). De afstands borden waren daarin tegen erg positief over de afstanden. Het eerste bord 2.1 mile, het tweede 0,7 en de volgende 1,5. Hierdoor leek er geen einde aan te komen en heeft de hike 3,5 uur geduurd.

1. Dick:
    10 mei 2014
    Spannend of een bergpas te nemen met een grote camper. Ben trots op jullie . En ik denk als direct de correcte afstanden voor de wandeling neerzet dat er geen toerist meer aan begint. ... maar aan de andere kant hebben jullie weer een balans dag. Lekker eten!
  2. Nelly:
    Hoi jongens,
    ziet er allemaal weer indrukwekkend uit, vooral die sequoia's, lijkt me echt heel mooi om te zien en beleven.
    Als ik die temperatuurverschillen lees, is alle soorten kleding gewenst, en dat in 1 koffer en tas.....
    hebben ze daar geen aanmaakblokjes voor je kampvuur?
    Suc6 met het vervolg en heel veel plezier,
    Nelly.
  3. Christian Blokland:
    10 mei 2014
    Grappig hè, in een paar uur van ski naar zonvakantie. Bij ons was het iets minder extreem, maar ook wij hebben in Yosemity in de sneeuw gestaan en een paar uur later zaten we weer in korte broek bij de camper.
    Ennuh, voor je kampvuur gewoon van die geperste houtblokken met parafine gebruiken. Iets minder stoer, maar het fikt wel lekker en is ook makkelijker aan te krijgen.
  4. Jorien:
    11 mei 2014
    Als je in zo'n gebied zit, is het natuurlijk leuker en spectaculairder om zelf een kampvuur te maken... gewoon blijven oefenen! Jullie hadden mooie uitzichten dat het lange hiken heeft beloond! Ga jij nog rijden, Paul?
  5. Elly:
    11 mei 2014
    Dat de foto van jullie samen scheef is, is niet te zien hoor!
    Prachtig verhaal en foto`s weer, je moet wel bestand zijn zeg tegen die temperatuursverschillen.
    succes verder en wacht weer graag af naar jullie volgend avontuur!