Lights, Camera, Action!

26 mei 2014 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

De laatste paar dagen waren op z'n zachts gezegd nog al druk en vol. Vandaar dat deze update even op zich liet wachten.

Terug naar vorige week dinsdag.

Een tip voor mensen die van plan zijn naar Los Angeles te gaan. Huur een auto. Het openbaar vervoor is een ramp hier. Het is een weids uitgestrekte stad, dus je schat constant de afstanden verkeerd in. Net als in de rest van Amerika trouwens. Vanaf de campground in de wijk Balboa naar Hollywood is met de auto 30 min. Met het OV duurt het 2 uur! Aangezien we te laat waren voor het huren van een auto en we optijd bij Paramount Pictures moesten zijn, hebben we maar een taxi genomen, die er precies 30 minuten over deed.
Bij Paramount hebben we een studio tour geboekt. En aangezien we dit waarschijnlijk toch maar één keer doen (hé, dat heb ik vaker gehoord deze vakantie) hebben we de VIP tour van 4,5 uur genomen, inclusief lunch.
We worden opgewacht door Evan en Maria, onze gidsen. Erg vriendelijke mensen met een hoop kennis van de studio en films opzich natuurlijk.
Het is zo gaaf om op de plek rond te lopen waar al meer dan 100 jaar film geschiedenis geschreven wordt. Paramount Pictures is de langst operationele en enige groote studio die nog in Hollywood is gevestigd. De rest is verhuisd naar andere delen of buiten Los Angeles. Op het Paramount terrijn worden tegenwoordig voornamelijk televisie series en talkshows opgenomen zoals Glee en Dr Phil omdat films bijna altijd op locatie worden geschoten tegenwoordig. Maar tijdens de tour gaan we natuurlijk wel langs veel plekken waar scenes uit menig klassieker en block buster zijn opgenomen. Zoals Sunset Boulevard, Breakfast at Tiffanies, Indiana Jones en alle Star Trek films en series. We krijgen oortjes in zodat we de gids altijd kunnen verstaan. Maar het is niet echt nodig, want we zijn met zo'n klein clubje (5)
We stappen in van die typische golf karretjes en rijden over de backlot tussen de soundstages. In sommige van de stages zijn ze sets aan het bouwen van verschillende tv shows. De meeste kennen wij in Nederland nog niet. In de workshop zijn ze een dinosaurus van piepschuim in elkaar aan het zetten. We kwamen er niet acher waar die voor was. Verder kwamen we nog langs de licht afdeling en de afdeling waar ze alle afdrukken maken. Van backdrops tot straatnaam bordjes.
Dan is het tijd voor lunch. En dat doen we in de studio van Dr Phil. Er staat een tafel op het het podium waar we kunnen eten. Niet dat we nou groot fan zijn van die show. Maar je kijkt er toch soms naar thuis. En dan is het toch wel even vreemd en bijzonder om daar te staan. Helaas konden we niet over onze psychische problemen praten, want Dr. Pill was er niet vandaag. Na de lunch rijden we naar New York street, waar stukken straat uit New York en andere steden zijn na gebouwd om scene's op te nemen. Verder komen we ook nog langs het archief en de kleding afdeling. Het was echt een gave ervaring. Onze gidsen wisten een hoop en konden vrijwel alle vragen beantwoorden.
Na de tour zijn we naar Hollywood Boulevard gewandeld, over de walk of fame. Die is best lang trouwens. Wel hebben we onze favoriete actrice gevonden, Emma Thompson. En een heleboel anderen.
Een van de dingen die op het verlanglijstje stond was het Dolby theater. Hier worden elk jaar de Academy Awards uitgereikt. We waren net optijd voor de laatste rondleiding. Het was even heel onwerkelijk om op het podium te staan en de zaal in te kijken die we al tien jaar lang op televisie zie. Even hadden we het zelfde uitzicht als Ellen DeGeneres een paar maanden geleden. Maar dat zonder alle sterren in de zaal natuurlijk. Al hadden ze wel wat foto's staan van sterren op de stoelen waar ze gezeten hadden. Onze tour guide was een heerlijk overdreven typje, maar ze was wel grappig.

De volgende dag trappen we onze pret park vierdaagse af met een dagje Universal Studio's. Je kan dit park makkelijk in één dag doen, want het is niet zo groot.
Ook hier is een studio tour. Maar dit is meer een attractie dan een echte tour. Het gaafste stuk is de King Kong encounter. Je rijd met de tram een tunnel in met hoge wanden. Op de wanden word een film getoond van het gevecht tussen King Kong en de T-Rex op Skull Island. Omdat je een 3D bril op hebt en de tram ook nog beweegt, is het net of het echt allemaal om je heen gebeurt. Erg gaaf gedaan.
Bijna alle attracties hier zijn met 3D brillen overigens, de een beter dan de ander. De beste was Transformers. Hier was zo goed gebruik gemaakt van 3D schermen in combinatie met simulatie en echte sets dat het net was of je echt door een stad heen aan het racen was die aangevallen werd door immens groote transformers. Echt gaaf!
Verder waren er ook nog attracties gebaseerd op Jurassic Park (Splash!), de Simpsons (humor) en the Mummy (scary) Er was ook een erg goeie live action show (standaard in 3D) gebaseerd op de film Water World.
Dat was pretpark dag nummer 1. Op naar Mattheo's favoriete onderdeel van de vakantie.

1. Nelly:
    Hoi Mattheo en Paul,
    jullie vakantie is echt één groot feest met heel veel uitersten, goed dat jullie voor ons een verslag maken, anders weten jullie zelf thuis ook alle details niet meer, gaaf!!!
    Feest nog maar lekker verder,
    groetjes,
    Nelly.
  2. Hanneke:
    26 mei 2014
    De volgende keer maar een buggy achter de camper hangen.
  3. Marieke korsten-lijster:
    26 mei 2014
    nou inderdaad:het is net een feestje.
    geweldig geniet er nog maar van.