the Magic Kingdom

28 mei 2014 - Anaheim, California, Verenigde Staten

Ga er even op je gemak bij zitten. Want dit wordt een lang verhaal.
We gaan even terug in de tijd, naar 1992 om precies te zijn. EuroDisneyland opende haar deuren in Parijs. Overal medewerkers die achter je aanliepen om eventuele rommel op te vegen. Vanaf het kasteel kan je naar 5 verschillende landen, met ieder een ander thema met bijbehorend eten.
Je begrijpt het al, de komende dagen staat Disneyland in de planning. Maar dit keer het orgineel in Anaheim, Californië.
Met het idee dat Disneyland Parijs een kopie zou zijn van dit eerste park, gingen we vol verwachting (en Mattheo stuiterend) het park binnen. Het eerste wat opvalt is de entree. Geen Disneyland hotel maar direct het mainstreet railway station. Het was voor ons geen verrassing omdat we laatst de film "Saving mr. Banks" nog hadden gezien dat daar was opgenomen en voelde dus vertrouwd aan. Bij binnenkomst hangt het bord dat wanneer je naar binnen gaat je de echte wereld achter je laat. Dit is zeker het geval. Disneyland ligt hier omringd met snelwegen en eigenlijk midden in de stad Los Angeles.
We lopen over de USA Mainstreet die je lijd naar het centrum van het park en naar "HET KASTEEL". Waar is het kasteel? Het kasteel leek wel gekrompen, heel klein met een echt werkende ophaal brug.
Om te starten hadden we gekozen om een rondleiding te nemen met het thema "In de voetsporen van Walt Disney". We werden rondgeleid door Mia, met een 3,5 uur durende wandeling door het park werd de visie van Walt Disney verteld en hoe deze en andere parken zijn ontstaan. Als afsluiting van deze tour zat een uitgebreide lunch en een bezoek aan het appartement van Walt Disney en zijn vrouw Lillian dat uitkijkt over de Mainstreet.
Het was nu tegen tweeën en hadden behalve de wandeling, Peter Pan en de stoomtrein nog geen attracties gedaan. Oh ja en we hebben "Great moments with mr. Lincoln" gezien. Wat echt über patriottistisch was.
Disneyland parks, zoals het hier officieel heet, bestaat uit het sprookjes park en het California adventure park. We begonnen in California park met de Radiator Springs Racer (wachttijd 120 minuten) gebaseerd op de film Cars. Een snelle versie van autopia in een amazing nagebouwde grand canyon (de echte was indrukwekkender hoor). RACEN MAAR!!
Sorin over California is tevens een attractie die wij niet hebben in Europa. Als een paraglider over de mooiste plekken in deze staat vliegen. De simulator was erg bijzonder. Je stapt in een soort van hangende achtbaan, maar dan met 10 stoeltjes naast elkaar en drie rijen achter elkaar. De stoeltjes worden vooruit en omhoog getild zodat je met z'n allen verticaal voor een enorm IMAX scherm hangt. Dan is het net echt of je vliegt.
Het gebouw van The Tower Of Terror stak overal  boven uit. Omdat dit de beste attractie is van Disneyland Parijs moesten wij deze  natuurlijk vergelijken. De attractie is een 1 op 1 kopie. Een zonne scherm over de wachtrij was het enige verschil. De temperaturen lopen hier ook ietsje verder op. De rit was exact gelijk, misschien iets sneller dan Parijs, wat een top attractie.
Het California park heeft de enige achtbaan met een looping: Screaming California. De achtbaan wordt afgeschoten naar 89 kilometer per uur en is een lange vloeiende rit over de pier.
Hierna toch nog even terug naar het sprookjespark. Pirates of the Caribean was gesloten, net als it's a small world. Maar niet getreurd morgen zouden deze open zijn. En tot onze grote verrassing 24 uur! Ja we vielen met onze neus in de boter, tenminste Mattheo. Een keer per jaar gaat het park 24 uur nonstop door! (onze arme voetjes)
Maar even terug naar het begin. Waar in Parijs langzaam de verpaupering zijn intreden doet is dit park up to date, schoon (ja de vegers zijn er nog) en wordt het eten nog echt klaargemaakt. Verse pizza, hotdog's, sandwiches, stakes en complete 3 gangen menu's. Geen magnetron opgewarmde fastfood.
Nu snel terug naar de RV camping lopen, 30 minuten (Want het openbaar vervoer in Los Angeles is, zoals al eerder genoemd, bijna niet bestaand). Snel slapen, want we moeten wel goed uitgerust zijn voor morgen.

Tijd voor de tweede dag en het 24 hour event. Toch eerst een uurtje langer op bed. 6 uur ging het park open maar das wel erg vroeg. 8 uur zijn we dan toch in het park (de hele dag sprookjes park).
Hoewel alles op Parijs lijkt ben je iedere keer de weg kwijt. Naar rechts Frontierland... Oh nee hier zit Adventureland.
Een boottocht door de jungle met krokodillen en andere griezelige dieren (killer ducks!) Daarna naar Indiana Jones adventure. Geen achtbaan hier maar een jeep ride... Niet zo spannend denk je, maar houd je maar vast want in deze attractie scheur je door bochten, door inca tempels, over wankele bruggen en wordt je bijna geplet door een enorme rollende rots. Een attractie met pit.
Ook het spookhuis bezoeken. Al doet de buitenkant minder spannend aan, de ride is vergelijkbaar met Parijs.
De Pirates of the Caribean, zoeken naar de ingang, wederom zit alles hier net op een andere plaats. De geupdate versie met levens echte poppen van Barbosa, Jack Sparrow en goede projecties van Davy Jones, een genot voor het oog.
Dan naar Tomorrowland (Discoveryland) Star Tours, je weet wel, die simulator met die zenuw robot. Hier de 2.0 versie in 3D en 50 verschillende versies van de film die  willekeurig worden afgespeeld.  Hierdoor is het bijna onmogelijk om twee keer dezelfde ride te zien. Erg inventief.
Natuurlijk Space Mountain de achtbaan, in Parijs de Jules Vern versie, hier de toekomst versie uit de jaren 70. Een goede darkride zonder loopings met kleine snelle bochten waarbij je geen idee hebt waar de trein heen rijd.
Na de spanning en sensatie even wat rustigers, It's a small world, het orgineel van de wereld tentoonstelling in 1964 . Gelukkig een keer geen Frans, (das al de gehele tijd een verademing) Fantasieland kent dezelfde attracties als in Parijs en zijn identiek, al is er één attractie die daar nooit is gekomen "mr toad wild ride" een ouderwets spookhuis karretje die langs decors rijd met openslaande deuren, leuk om een keer gezien te hebben.
Het hoogste punt in het park is dus niet het kasteel maar de Matterhorn. Een reproductie van de echte berg op een schaal van 1:100, bedacht door Walt Disney nadat hij hier op vakantie was geweest. In de berg zit een bobslee achtbaan en stamt uit 1956. Niet de vloeiendste maar goh wat een nostalgie en een best spannende ride. (ps google maar even naar de diverse attracties deden wij ook in de wachtrij).
Omdat het kasteel hier zo klein is was er een echt ouderwets vuurwerk. Geen projecties maar 20 minuten lang vuurwerk op muziek. We zijn echt weer terug naar het Disneyland Parijs gevoel van de eerste jaren.
Hup er achter aan naar het water (waar de radarboten varen). Hier wordt een spectaculaire show opgevoerd onder leiding van Mickey vanaf het eiland. Hij moet natuurlijk de slechterikken verslaan. Er komen prinsen en prinsessen op verlichte boten voorbij en er is muziek, vuurwerk en fontijnen. Dan komt er een echt piraten schip om de hoek en zien we Peter Pan Kapitein Haak verslaan. Als klap op de vuurpijl verschijnt er een levens groote draak op het eiland (Maleficent) en veranderd het meer in een grote vuurzee. Wat een spektakel.
Het park was op dit tijdstip (22:00) zo vol dat je nog amper kon lopen. Om de paar meter stonden medewerkers van het park de menigte in goede banen te lijden. Nog maar 8 uur te gaan, hoor ik er eentje zeggen met een diepe zucht.
Tijd om gewoon even te zitten op een bankje (doen we eigenlijk nooit). Op deze speciale avond zijn zelfs veel volwassenen omgetoverd tot disney figuren en sommige zijn niet te onderscheiden van de figuren die bij het park horen. Wat een feest, we kijken onze ogen uit. De sfeer zit er goed in.
Fast passes (pasje om sneller in een attractie te kunnen) waren nog voor een aantal attracties verkrijgbaar, hierdoor hebben we nog tot 3 uur 's nachts rond gebanjerd. Bij de normale rijen liep de wachttijd soms wel op tot 90 minuten of langer.
Na 19,5 uur hadden we het wel gehad. Morgen nóg een dag Disney. Helaas voor Paul, hij moest nog een dag met die stuiterbal opstap ;)

Om een lang verhaal nog langer te maken, nog één dagje Disney. Eerst even uitslapen. Om 12:00 stappen we het park weer binnen en gaan de laatste 12 uur in Disneyland in. De leukste attracties nog één keer doen en 's avonds de World of Collor show zien. Een soort van Aquanura (efteling) maar dan grootser, spectaculairder en langer (30 minuten).
Hiermee moeten we het voorlopig doen. Het waren drie onvergetelijke dagen. Maar onze voeten zijn blij dat het voorbij is.

1. Nelly:
    Hoi Mattheo en Paul,
    wat een disney marathon, en wat een conditie hebben jullie om dit vol te houden! Maar het klinkt wel heel spectaculair en super leuk! Mattheo nu uitgestuiterd :-)?
    Groetjes,
    Nelly.
  2. Marieke korsten-lijster:
    28 mei 2014
    jongens wat geweldig, ik zou willen dat ik erbij was,geweldig!!!!.
    arme Paul en zijn voetjes ik leef met je mee, maar je heb toch zeker een extra knuffel van Mattheo gekregen.
  3. Hanneke:
    28 mei 2014
    Deed het veel PEIN om over de USA Mainstreet te lopen?
    (grapje maar kan het niet laten)
    Leuke ervaringen daar. Genoeg te vertellen straks.