La La Land

20 april 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dag 4 en we beginnen al een beetje van onze jetlag bij te komen. We ontbijten vandaag lekker "rustig" bij de iHop gelegen naast het hotel. De koffie is zowaar nog slechter dan in Disneyland.

We gaan vandaag even weg uit de drukte en rijden in onze hybride Ford Fusion naar Grifith Park gelegen in de Hollywood Hills. Vanaf het Grifith Observatorium beginnen aan een wandeling richting het wereld beroemde Hollywood Sign. De weg klimt al slingerend door de heuvels en biedt mooie vergezichten over de stad. Na 2 uur komen we aan bij de 13.4 meter hoge Hollywood letters. De letters stammen uit 1923 en waren in eerste instantie bedoeld als reclame voor de huizen die daar in de buurt gebouwd werden. Er stond toen nog Hollywoodland. Na een paar minutjes kijken en wat foto's maken wandelen we weer terug. Dan is die 2 uur toch wel weer lang in de Californische hitte. Als we weer bij het observatorium gearriveerd zijn gaan we daar nog even naar binnen.

Daarna rijden we richting Hollywood Boulevard. We gaan vanavond naar de musical Love Never Dies. Het vervolg op the Phantom of the Opera. We zijn nog een beetje vroeg als we de kaartjes hebben opgehaald. Dus volgen we de sterren van de Walk of Fame richting het Dolby Theater (Daar waar ze de Oscars altijd uitrijken) om even wat te drinken. Onderweg wordt Mattheo nog bijna versierd door een vrouw in een cat suit en een zweepje. Kinky.
Het Pantages theater, waar de musical draait, staat er al sinds 1930. Door de art deco stijl heeft het veel weg van het Tuschinski theater in Amsterdam. Ook hier zijn de oscars een tijdje uitgereikt, tussen 1949 en 1959.

De musical is prachtig. Mooie stemmen, mooie muziek en een mooi verhaal. Hij was geflopt in London en is vervolgens in een aangepaste versie over de wereld gaan toeren. Ik vindt het een van de betere musicals van Andrew Lloyd Webber en zeker een waardige opvolger van de Phantom of the Opera.

De volgende dag vertrekken we vroeg richting Warner Brothers Studios. Je moet er wel even de tijd voor uittrekken om door LA te komen. Je sluit gewoon achteraan in de file en kruipt voort totdat je op je bestemming bent gearriveerd.
Bij Warner Brothers hebben we een studio tour geboekt. We komen langs de sets van La La Land, Mom, Full House, Gilmore girls en vele anderen. We komen ook langs de studios waar the Big Bang Theory en Ellen wordt opgenomen. Helaas mogen we daar niet naar binnen aangezien er opnames zijn.
Wel mogen we op de set van Friends. Even zitten op de bank in het Central Perk cafe met een kopje koffie. En we mochten een echte oscar vast houden!

We rijden nogmaals naar Hollywood Boulevard om het Chinees Theater van binnen te zien. Deze bioscoop is gebouwd door Sid Grauman in 1927. Heel wat grote Hollywood premières zijn hier gehouden.
We zijn wat te vroeg voor de tour en hebben vrij kaartjes gekregen voor Madam Tussauds wat er naast ligt. Op de foto met Steven Spielberg, Julia Roberts en Meryl Streep.

Op de terugweg rijden we via West Covina wat net iets boven Anaheim ligt. Er zullen niet veel toeristen komen. Wij kennen het omdat we naar de serie Grazy ex-Girlfriend kijken op netflix wat zich hier afspeelt. Bij het BBQ restaurant waar we eten waren we de eerste Nederlanders die onze ober tegen kwam

Nog een nachtje voordat we onze reis voort gaan zetten. Het is wel een beetje een gehorig hotel waar we slapen en we hebben een hele luidruchtige Mexicaanse familie naast ons. Gelukkig gaan ze rond twaalf uur ook slapen.

De tassen zijn ingepakt voor de reis naar het noorden. Eerst nog even door het verkeer ploeteren om LA uit te komen. We stoppen nog even bij Camarillo outlet centrum waar Mattheo nog een leuk T-shirt scored.

Dan vervolgen we onze route. We kunnen niet ver langs de kust rijden vanwege weggezakte wegen. Dus gaan we wat meer land inwaarts waar we dan wel weer getrakteerd worden op een mooi heuvel landschap. Het lijkt wel of ze gedrapeerd zijn.

'S avonds komen we aan in Santa Cruz. We verblijven in het West Cliff Inn hotel waar je zo Basil Fawlty achter de receptie zou verwachten. Het hotel is gebouwd in 1877 tijdens de gold rush en diende in eerste instantie als woonhuis en later als sanatorium.

Vanaf het het hotel is het een paar minuten lopen naar de Boardwalk van Santa Cruz waar we bruisende levendigheid verwachte, helaas ligt het er verlaten bij. Dan maar even de pier op, naar de zeeleeuwen kijken. Nog even wat eten en dan naar bed. Morgen Dick en Jorien ophalen!

1. Agnes Beije:
    22 april 2018
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's gemaakt.Super leuk om te zien en te lezen.En we kunnen zien waar jullie zijn op de kaart van Amerika.Groetjes Wim en Agnes.😀
  2. Marieke korsten-lijster:
    22 april 2018
    Jos en ik sluiten ons hierbij helemaal aan
    groetjes aan allen