Forest of Giants

25 april 2018 - Sequoia National Park, California, Verenigde Staten

'S ochtends worden we gewekt door de klaagzang van demonstranten die rondjes lopen voor het Hotel tegenover ons. Als we even later iemand op straat vragen wat er aan de hand is blijken het medewerkers van dat hotel te zijn (die daar nog steeds werken!) die demonstreren voor betere arbeidsvoorwaarden. Ze wisselen elkaar af doen dit al vier maanden.

We checken uit bij het hotel en slepen de koffers de heuvel op naar het auto verhuur bedrijf. Na een paar "blocks" blijkt jorien wat achterop te raken. Aangezien we niet bij de mariniers zitten laten we haar gewoon achter... Met wat hulp van een sherpa heeft ze uiteindelijk de heuvel toch overwonnen. Daar aangekomen blijkt de auto die wij gehuurd hebben niet beschikbaar te zijn en dat de "vergelijkbare" vervangende auto te klein is voor ons + alle koffers. Dus we leggen nog iets bij voor een grotere auto. Een Dodge Durango. (Nu we er toch zijn)

Mattheo rijdt ons door San Francisco naar de camper ophaal plek, de held. Het is er lekker rustig en alles gaat lekker vlot. Het is echt een monster van een camper met een slide-out over de hele lengte. Spiksplinternieuw. We zijn pas de tweede die er in rijden. Er zit zelfs nog geen officiële nummer plaat op. We krijgen eerst een rondleiding en uitleg van Joe voordat we in onze "motorcade" bestaande nu uit een camper van 31 ft en een Amerikaanse SUV op weg gaan.

We rijden 2 uurtjes waarna we Mattheo en Jorien los laten in de Wallmart voor de eerste boodschappen. Dick en ik rijden er met de boodschappen karretjes achter aan. Nog 2 uur rijden en het vlakke landschap (het lijkt Nederland wel) begint bergachtiger te worden. De geur van sinaasappel bloesem komt ons tegemoet als we langs kilometers sinaasappel bomen velden rijden. Ruikt lekker. Uiteindelijk komen we aan op onze eerste campground in het plaatsje Three Rivers.

De volgende dag gaan we naar ons eerste nationale park deze vakantie, Sequoia. Wat een fijne afwisseling is met de stad. De weg leidt ons al slingerend de bergen in langs wild kolkende riviertjes. We stoppen bij het bezoekers centrum om te vragen welke wandel routes we kunnen nemen en waar we op moeten letten. Als we beren tegen komen gewoon een beetje uit de buurt blijven en als ze te dicht bij komen je groot maken en veel geluid produceren. Er zitten ook ratel slangen. Daarvoor langzaam weglopen als je ze hoort. En dan zijn er ook nog Poison Oak planten. Waarvan je blaren kan krijgen. Waar beginnen we aan.

We rijden naar het Giant Forest Museum en wandelen vanaf daar de altman trail door het bos waar we tussen de reuzen onder de bomen lopen. Sequoias worden 50 tot 85 meter hoog met een diameter van 6 tot 8 meter. De oudste, zover ze nu weten is 3500 jaar oud.
Het is een mooie en toch ook wel vermoeiende wandeling die iets langer duurt dan we hadden ingeschat en ons uiteindelijk bij General Sherman brengt, de grootste boom ter wereld. 83.8 meter hoog, 7.7 meter in diameter en tussen de 2300 en 2700 jaar oud.

Tijdens het wandelen ontmoeten we een aardig amerikaans koppel en hebben we het temidden van de prachtige natuur en sequoia bomen toch nog even over die rare Trump. Laten we zeggen dat ze niet op hem gestemd hebben...

Dan moeten we ook weer terug. We nemen wel een iets kortere route. Het is een beetje jammer dat we geen beren hebben gezien maar ook wel weer een beetje fijn. Dan hebben we nog een flinke rit voor de boeg door het park. We denken een kortere route terug te hebben gevonden over de snelweg maar dat valt een beetje tegen. Eten we weer laat, wel lekkere macaroni.

1. Hanny Lijster:
    26 april 2018
    jullie hebben wel lekker weer met die temperatuur, hier is het overdag 13 á 14 graden met regen, dus zeer fris met een verschil van vorige week 25 á 27 graden!
    En wat een kolossale bomen, prachtig gewoon met die uitzicht.
    Het is weer genieten en lachen om jullie verhaal.
  2. Mattheo:
    26 april 2018
    We hebben het ook erg naar ons zin!
  3. Marieke korsten-lijster:
    28 april 2018
    wij zitten ook romantisch naast elkaar op de bank te lezen en te kijken naar de foto's
    en genieten ervan wat een heerlijke vakantie weer
  4. Johan en Miranda:
    29 april 2018
    Jeetje wat ziet dat er mooi uit daar zeg!! Veel plezier allemaal en we volgen deze blog natuurlijk. Grt Johan en Miranda.
  5. Dick:
    29 april 2018