De tourist uithangen

19 september 2017 - Barcelona, Spanje

18 September 2017

Voordat we weer verder gaan met de vierdaagse door Barcelona even naar de auto met de franse kaas lift, schoenen wisselen.
We pakken vandaag iets meer het openbaar vervoer dan gisteren. Te beginnen met de bus naar park Güell voor een rondleiding. Het park is ontworpen door Gaudi in opdracht van Güell. Er zouden 60 huizen gebouwd gaan worden voor de rijken van Barcelona. Maar er was te weinig animo voor en er zijn uiteindelijk maar 3 huizen gebouwd.
Later is er een openbaar park van gemaakt en weer later een betaald park omdat er te veel touristen (japanners) op af kwamen.

De bouwstijl van Gaudi is erg fantasierijk, alsof je door een sprookjesboek loopt. Alles heeft een symbolische en praktische reden en het moet allemaal een zijn met de natuur. Mattheo vind het wat te druk. En dat is het ook best wel.
Een van de huizen is nu een school. Er staat een jongetje bij het hek heel hard te huilen. Ah, het is waarschijnlijk zijn eerste schooldag.
Aan het einde van de tour krijgen we een regenbui op ons kop. Laat ik nu juist vandaag mijn paraplu in het in het hotel hebben laten liggen. Gelukkig is het maar een kort buitje en de enige van de dag.

Barcelona is omgeven door heuvels waar allerlei trammetjes en funiculars naar toe gaan. De hoogste heuvel, waar wij naar onderweg zijn, is Tibidabo. Het historische trammetje dat wij willen nemen rijdt helaas niet. Dus dan maar de bus en dan naar de funicular. Deze is echt een beetje vergane glorie. Helemaal onder de graffiti. En toch €7,70 vragen.
Op de top staat een kerk en een mini pretparkje waar vrijwel alles dicht is dat stamt uit 1899
Met de funicular, bus en metro weer terug naar het centrum voor een bezoek aan de Sagrada Familia.
Wauw dit is indrukwekkend. De façades hebben zo veel detail en symboliek. Ze vertellen hele verhalen. Maar binnen is het helemaal adembenemend. Al die vormen en kleuren en vooral het licht. Hoe het zonlicht door de ramen stroomt in een kaleidoscoop van kleuren is prachtig.
De bouw is begonnen in 1882. Toen Gaudi overleed in 1926 stond alleen de nativity façade en de crypte. De bouw was afhankelijk van giften en ging daarom zo langzaam. Het meeste is gebouwd in de afgelopen 25 jaar en dat heeft alles te maken met de olympische spelen van 1992. Die heeft Barcelona op de touristische kaart gezet.

'S avonds eten we op de pier waar we de eerste avond ook hebben gelopen. Erg gezellig, Wel fijn dat de gitaar speler ons tafeltje over slaat. Lekker vis gegeten en Mattheo entrecote. En gratis dessert. Was hij vergeten op de bon te zetten, kwamen we achter onderweg terug naar het hotel.

19 September 2017

Even in de lagere versnelling vandaag. We slapen iets langer uit en gaan pas om 11:30 richting de stad. Het weer wordt steeds beter. Het is 23 graden met een zonnetje.
Een mercat is hier een markt of een supermarkt. Ik moet steeds aan zo'n diertje denken.

We maken er een shop dag van. De kleding is hier helaas net zo duur of misschien wel duurder dan in Nederland. Er zijn hier wel nog veel winkels die cd's en dvd's verkopen. Dat is bij ons een stuk minder aan het worden. Mattheo vind een aantal Spaanstalige musical cd's.
Bij de Arc de Triomf ( ja, die hebben ze hier ook) zitten een heleboel bordspel winkels bij elkaar. Daar wordt je toch blij van :-)
We vinden een bordspel waarbij je een pretpark moet bouwen. Hoe toepasselijk! Wel in het engels natuurlijk. Spaans zou lastig worden.

Nadat we rond 18:00 weer bij het hotel aan komen hebben we niet echt meer zin om nog een keer de stad in te duiken, dus gaan we het dak op. Het dakterras wel te verstaan op de 19de verdieping van het hotel. Met uitzicht op de zonsondergang eten we een hapje en doen we een drankje . Daarna proberen we het nieuwe bordspelletje uit op de hotel kamer.

20 September 2017

We zijn al weer op de helft van de vakantie :-( het gaat veel te snel
Deze laatste dag in Barcelona waren de bezienswaardigheden even op. Of wij waren er klaar mee. We slenteren nog wat door winkelstraten. Een bakkie doen bij de starbucks. Weer twee espresso kopjes er bij voor onze verzameling.

We komen meerdere demonstraties in de stad tegen en mensen die met Catalonische vlaggen lopen. Catalonië wil op 1 oktober een referendum houden voor onafhankelijkheid maar dat heeft de Spaanse regering in Madrid verboden. Deze ochtend hebben ze zelfs hoog geplaatste Catalonische ambtenaren opgepakt. Vandaar de demonstraties.

Eerder in de week liepen we hier langs een theater en zagen dat de musical Cabaret speelt. Dus moesten we even checken of ze nog kaartjes hadden. Vanavond gaan we er naar toe. Wel volledig in het Spaans natuurlijk. Gelukkig hebben we hem al een keer in het Nederlands en in het Engels gezien. Vooraf doet iemand een toespraak dat waarschijnlijk over het onafhankelijkheids referendum gaat zo aan het gejuich uit de zaal na afloop te horen. Er zijn ook wat parallellen te trekken met deze situatie en het verhaal van Cabaret. Ze zijn hier bang dat ze in een dictatuur terecht komen.

Het is een mooie voorstelling. Mooie stemmen, goed geacteerd en op sommige punten nog harder dan in Nederland.
Na afloop gaan we het centrum in voor een drankje. Er zijn nog redelijk wat mensen op de been zo laat op een woensdag nacht. Al vind Mattheo het te rustig. Rond 2:30 komen we met de nacht bus (dat is lang geleden) weer aan bij het hotel. Het wordt een kort nachtje.

1. Hanny Lijster:
    23 september 2017
    Wat een mooie foto's en verhalen weer, hebben jullie nog de sangria gedronken?
    het lijkt zeker alsof je door een sprookje loopt.
  2. Dick:
    23 september 2017
    Leuke verhalen weer. Leuk om te lezen
  3. Hanneke:
    26 september 2017
    Lees nog steeds mee hoor.
    Volgende verhaal?