Yellowstone

5 mei 2018 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

We komen de hele vakantie al nederlanders tegen. Ook hier op de campground is het eerste wat je hoort als je bij het washok staat Nederlands. Waarschijnlijk als de eerste bemande missie op Mars land en ze de deur open doen komen ze Nederlanders tegen die vragen waar de toiletten zijn.

We bezoeken vandaag Salt Lake city, de hoofdstad van de staat Utah. Onze eerste stop is Temple Square waar het hoofdkwartier van het wereldwijde Mormonen geloof gevestigd is. We worden rondgeleid door twee vrouwelijk missionarissen. Een uit Duitsland en een uit Italië. Ze waren zo enthousiast aan het vertellen en leken gelukkig te zijn met hun geloof.
Het waren de mormonen die, weggejaagd uit het oosten, hier naar toe zijn getrokken en Salt Lake City hebben gesticht in 1847.

Daarna lopen we de heuvel op naar de State Capitol van Utah. Een miniversie van die in Washington waar het huis van afgevaardigden, senaat en supreme court zitten van de staat Utah.
Utah is de 45ste staat van de verenigde staten sinds 1896. We worden rondgeleid samen met een groep basisschool kinderen die voornamelijk geïnteresseerd waren in de beveiligings cameras. Ze stellen de gekste vragen.

Hierna rijden we met de auto richting Park City. De plek waar de olympische winter spelen gehouden werden in 2002. Onderweg zien we na een lange klim een brandende auto langs de weg staan. Vermoedelijk een opgeblazen motor na het lange klimmen met een hele zware aanhanger. Gelukkig was de brandweer er al bij. Het leverde wel een spectaculaire foto op.

Park City is een beetje verlaten. We lopen de hoofd straat op en neer. Als we een restaurant vinden en blijkt dat de hoofd gerechten vijftig dollar zijn besluiten we weer terug te gaan naar Salt Lake City om een restaurant te zoeken aldaar. Hopen dat de restaurants open zijn op maandag, wordt er nog gezegd. Gelukkig is het dinsdag.

En we gaan weer op weg. Over de vele vlaktes van Idaho waar hoge campers veel wind vangen richting het volgende nationale park. Op de radio horen we niets anders dan Trump voor en Trump na. Slimme mensen in Idaho. De staat is heel plat met in de verre verte hoge bergen.

We stoppen even om wat te eten bij Idaho falls waar we het niet konden laten om een bordspel winkeltje in te gaan.

Verder naar het noorden ligt steeds meer sneeuw langs de weg. Als we even stoppen om een foto te maken van een idyllisch riviertje met witte berg toppen op de achtergrond horen we de harde roep van een vogel. Het is een valk die op het topje van een van de bomen zit. Gellukkig heeft Dick zijn zoom lens bij de hand. Later bleek dit een Amerikaanse Osprey te zijn geweest.

'S avonds komen we aan in West Yellowstone bij het Grizzly RV park waar nog meters hoge sneeuw tussen de campers ligt. Het gaat hier vannacht -4 worden. Wat een hele overgang is van de 36 graden van Las Vegas. Het is een heldere nacht en we kunnen fantastisch sterren kijken. We spotten zelfs nog een paar vallende sterren. Adembenemend mooi.

De volgende dag gaan we naar Yellowstone National park. Wel fijn dat we de RV op de campground kunnen laten en met zijn viertjes in de auto kunnen stappen.

Onze eerste bestemming is Cannyon village, wat een uurtje rijden is. Maar bij het bezoekers centrum zeiden ze al dat het veel langer gaat duren. En dat klopt. Bij elke bocht is er weer een nieuw schilderachtig uitzicht of een dier waar even een foto van gemaakt moet worden.
Kolkende riviertjes en watervallen van het vele smelt water tussen de hoge besneeuwde bergtoppen, een eland, een bizon en nog een stuk of tien.

Op veel plekken ligt nog meters hoog sneeuw langs de weg. Wat nu wel snel weg smelt met temperaturen van 15 graden vandaag.

Na een bocht staat er plotseling een enorme Bizon midden op de weg. We stoppen even om hem voorbij te laten lopen. Daar had de vrachtwagen achter ons geen zin in, dus die toetert en rijdt door. Waar de Bizon van schrikt en op ons af rent. Gellukkig stopt hij weer en sjokt op zijn gemakkie vlak langs de auto.

Bij canyon village is de grand canyon van Yellowstone. Niet zo groot als de echte. Maar wel een plaatje. Het is net een levend schilderij. Daarna rijden we door naar het vulkanische gebied. Vele geisers en kokende pools met alle kleuren van de regenboog. Overal zie je stoom uit grond op stijgen. Het stinkt naar rotte eiren maar je blijft wel lekker gehydrateerd.

Bij de geisers en pools zijn stijgers aangelegd waar we overheen lopen. Af en toe wordt er een bus Chinezen geleegd met een wervelwind aan onverstaanbaar gekwetter en foto geklik tot gevolg waarna de rust weer weder keert. Dit tot grote ergernis van Dick.

Bij de prismatic pool (Die bekende met die regenboog kleuren) zien we een Arend vliegen op jacht naar voedsel. Helaas net te laat voor een foto.

Op de terug weg staan we in de file omdat er een groep bizons op hun dooie akkertje voor ons midden op de weg lopen. Af en toe kijkt er eentje om, zich niets aan trekkend van die rij metalen koekblikken achter zich.
'S avonds in de camper spelen we nog een spelletje lijdensweg, eh levensweg op de tablet. Morgen nog een dagje Yellowstone. Hopen dat we nog beren zien. Misschien kun je een hint vinden in de foto's.

1. Johan en Miranda:
    6 mei 2018
    Wat een geweldig verhaal weer zeg ! Lijkt wel een spannend jongensboek. grt Johan en Miranda.
  2. Agnes Beije:
    6 mei 2018
    Hoi allemaal. Wat een ontzettend leuk en spannend verhaal.Wat Miranda ook schreef een spannend jongens boek en wat een mooie foto's.Zeker met de bizon en de beren.Geniet er nog maar even van het is zo weer voorbij.Groetjes van Agnes en Wim.Nog veel plezier met elkaar.😀😘
  3. Wendy en Marco:
    6 mei 2018
    Echt schitterend om te zien!
    Mooi landschap en nog deels in de sneeuw ook.....
    Zoals verwacht voor iedereen genoeg te zien en te beleven.
    Toch nog druk bij de trekpleisters van het park (geisers).
    Nog ff onder de mensen.
    Straks weer terug naar de wildernis 🐻
  4. Wendy en Marco:
    6 mei 2018
    Geweldig om jullie leuke blog te lezen. Mooie reis en foto's! Veel plezier met z'n vieren. Groetjes Wendy, Marco en Isa:)
  5. Marieke korsten-lijster:
    7 mei 2018
    prachtige foto's jongelui
    Geniet deze dagen er nog maar van
    gr. ma en pa
  6. Hanneke:
    8 mei 2018
    Mooi, mooi, mooi, mooi, mooi. Hoor de verhalen binnenkort wel.
    Voor nu nog lekker los van huis en werk en alleen maar bewust zijn van de nieuwe ervaringen en emoties.
  7. Angelique:
    9 mei 2018
    Ik zit weer volop te genieten van jullie verhalen en wat n mooie foto.s! Genieten maar lieverds x van quint en mij