Prutpark

26 september 2017 - Salou, Spanje

25 & 26 September 2017

Het volgende pretpark staat op de planning voor vandaag. Eentje waar we nog nooit geweest zijn. PortAventura.

Het is het best bezochte pretpark van Spanje en staat in de top 10 van Europa. Het is mooi aangelegd en gedecoreerd. Er zijn een paar hele goede attracties. Niet al te veel. Een paar extreme achtbanen, die meer Mattheo's ding zijn dan die van mij.
Hier houden de positieve punten even op. We waren toch wel wat teleurgesteld in dit park. Nou mogen we niet klagen natuurlijk... maar we gaan het toch even doen.

Het park gaat om 10:00 open. De meeste attracties openen pas om 11:30. Anderhalf uur later!
Er is een slechte doorloop bij de attracties. Alles gaat op het dooie gemakkie. Hierdoor klopte de wachttijden vaak ook niet.
Veel attracties zijn dicht, degenen die wel open zijn draaien op een kwart van de capaciteit. Ik snap dat het geen hoog seizoen meer is en dat je wilt besparen op je personeelskosten. Maar dit is wat overdreven. De entree prijs is namelijk wel het zelfde.
Het personeel kan overigens een cursus gast vriendelijkheid gebruiken. Er kon zelden een lachje van af. Verder wijzen ze een beetje of snauwen wat in het spaans.
In het nieuwe ferrari gedeelte, wat nog maar een paar maanden open is, was al heel veel stuk, ook onderdelen van de attracties.
Bij de meeste attracties was geen muziek te horen. Tenzij hij kapot ging. Dat werdt er een vrolijk muziekje op gezet, wat dan wel weer grappig was.

Maar toen kwam het mooiste. Ik mocht mijn bril niet ophouden in de achtbanen. Zelfs niet met een koortje. Nu zijn wij in heel wat pretparken en achtbanen geweest, maar dit hadden we nog nooit meegemaakt. Dus nu moest Mattheo mijn bril in een kastje leggen en mij in en uit de achtbaan begeleiden. Het waren een paar wazige ritjes.
Het is maar goed dat we niet naar het naastgelegen waterpark zijn gegaan lazen we later. Daar mag je het water niet eens in met een bril op. Rare jongens, die Spanjaarden.

Na een wat deprimerende eerste dag hebben we het de tweede dag meer naar ons zin. Nog wat wazige ritjes in de achtbaan gedaan. Kletsnat worden in de Piranha (Nee, hij heet hier anders maar ik weet even niet meer hoe en ik heb geen zin om het op te zoeken)
Toen we het park uitliepen vroegen ze of we mee wilde doen aan een enquête over het park. Ha, nou dat hebben ze geweten. Was niet heel positief.

27 September

Vandaag begint de reis naar het noorden. We pakken dit keer wel de tolwegen (en het zijn er een hoop) en kijken wel hoe ver we gaan komen. Het is wederom een mooie route. De bomen beginnen van kleur te verschieten. Herfstachtig bruin, geel en rood bedekt het bergachtige landschap.

We stoppen even bij Millau om de hoogste brug ter wereld te bewonderen. 343 meter hoog. Deze brug zorgt er voor dat de route van Barcelona naar Parijs met een uur wordt ingekort. Wat weer te niet wordt gedaan door het wandelen naar en de brug bekijken vanaf het uitzicht punt. Maar dat ter zijde

De tocht vordert lekker vlot, weinig files, wel wat wegwerkzaamheden. We besluiten door te reizen naar Parijs. Na 1191 km en 13 uur komen we daar, lichtelijk gaar, aan. Er is een Ibis budget hotel die nog een kamer heeft. Het is niet veel, maar we hebben een bed en na zo'n lange dag zijn we daar aan toe.
Om 3:30 worden we ruw gewekt door het brandalarm. Wij slaap dronken onze kleding aan gedaan en naar buiten gewandeld. Bleek er iemand een sigaret te hebben opgestoken op zijn kamer. Fijn.

1. Hanny Lijster:
    29 september 2017
    ik heb nog toch wel medelijden met jullie op de laatste dagen van jullie vakantie.
    Zonder bril op.... nou dan krijg je mij er niet in en zeker met dat wazige kijken wordt het dan nog enger.
    En ja die brandalarm...... dan schrik je toch, ben gelijk wakker en hebben jullie een lekkere lange dag voor de boeg dat is toch ook weer mooi meegenomen?
  2. Marieke korsten-lijster:
    29 september 2017