Barcelona

17 september 2017 - Barcelona, Spanje

16 September 2017

Op naar Barcelona. We nemen weer de touristische route, zonder snel of tol wegen, dwars door de pyreneeën.
Het eerste stuk is wat saai. We rijden door een dicht beboste kloof (Gorge de Saint George) met hele slechte smalle wegen waar je tegemoet komend verkeer langzaam moet passeren. De wegen liggen vol grind, rotsblokken en af en toe een overstekende eekhoorn.

Uiteindelijk klimmen we steeds verder het gebergte in tot de bomen plaats maken voor een hoogvlakte met prachtige vergezichten van besneeuwde berg toppen. De temperatuur is ook aardig gedaald.
Bij Puigcerdà rijden we Spanje binnen. We klimmen nog verder de bergen in en zijn even helemaal in de wolken. De ski resorts die we daar tegen komen liggen er verlaten bij.
Als we weer aan het afdalen zijn stoppen we bij Castellar de n'Hug om bij een bakkerij wat voor de lunch te halen. Oh ja, overschakelen naar het Spaans. Eh.. hola!
Ze verkopen hier croissants van 1 kilo! We zijn voor een kleinere variant gegaan.

Een paar uurtjes later rijden we Barcelona binnen. We voelen ons meteen thuis, ze hebben een IKEA.
Er zit een luchtje aan deze stad, een niet zo'n heel plezant luchtje. Vooral in de parkeer garage. De lift stinkt naar franse kaas. 'S avonds een wandeling gemaakt in de omgeving van het hotel richting de boulevard.

17 September

Eerste dag Barcelona. We beginnen met wandelen in de richting van de Sagrada Família, wat op zo'n 20 minuten loop afstand vanaf het hotel ligt. De buurten waar we door heen lopen zijn verder niet van hoogstaande architectuur.

Na een rondje om de Sagrada Família, we gaan hem morgen nog van binnen bekijken, wandelen we verder richting het oude centrum. We lopen via de Passeig de Gràcia langs Casa Milà en Casa Batlló en andere bekende huizen gebouwd door Gaudi. De toegang was 25 euro per stuk. Dus hebben we de buitenkant bekeken. Ook mooi.

In het oude centrum aangekomen klinkt spaanse volks muziek en wordt er op traditionele wijze gedanst. Het is hier lekker levendig.
We eten tapas op het Plaça Reial dat wat venetiaanse invloeden lijkt te hebben.

Met een hypermoderne ondergrondse funiculaire gaan we vervolgens de heuvel op wat een mooi uitzicht over de stad oplevert.
Next stop is het Olympisch stadion waar de spelen van 1992 zijn gehouden. Het is nog in goede staat en wordt ook nog steeds gebruikt. Het stadion zelf heeft veel griekse invloeden in de bouw stijl. Er voor ligt een enorm plein wat trapsgewijs naar beneden loopt.
Een stukje verderop ligt het kunst museum en vanaf de trappen van het gebouw is wederom een prachtig uitzicht over de stad te aanschouwen. Onder aan de trappen staat de Font Màgica (magische fontein). Helaas is al het water op magische wijze verdwenen.
Vandaag het grootste gedeelte van de dag te voet gedaan, dus we gaan even langs het hotel om op te frissen.

'S avonds lopen we over de Ramblas. Het is er heel erg druk en er is ook heel veel politie.
We eindigen weer bij de magische fontein. Ze hebben het water weer gevonden. En er is een show op muziek. Daarna met de metro weer terug naar het hotel. We hebben vandaag 33576 stapjes gezet en 27 kilometer gelopen.

1. Hanny Lijster:
    19 september 2017
    Hoi,
    Wat een leuke foto's en verhaal weer, en croissantjes van een kilo dan kom je niet om van de honger.
  2. Marieke korsten-lijster:
    19 september 2017
    weer een geweldig verhaal Paul , je kan altijd nog schrijver worden en de foto's zijn ook weer leuk. Er zijn voor ons hele bekende bij leuk om weer te zien.
    En die 33576 stapjes kunnen geen kwaad